Skoči do sadržaja

U organizaciji Centra za parlamentarne studije Ujedinjene Kraljevine (Center for Parliamentary Studies) 7. listopada održan je međunarodni online simpozij pod nazivom International Symposium on University Rankings and Quality Assurance 2024.

Na simpoziju su izlagali predstavnici brojnih europskih institucija zaduženih za brigu i unaprjeđenje  visokog obrazovanja te je istaknuto da su masifikacija i internacionalizacija visokog obrazovanja doveli do povećane potrebe za transparentnošću. Iako se osiguravanje kvalitete visokog obrazovanja i rangiranje sveučilišta često predstavljaju kao alati koji omogućavaju transparentnost, naglašeno je kako je riječ o potpuno različitim alatima.

Dok je cilj osiguravanja kvalitete zaštititi i potaknuti unaprjeđivanje kvalitete visokih učilišta te objektivno informirati javnost, čime je put prema izvrsnosti otvoren svim visokim učilištima, rangiranje potiče kompetitivnost među sveučilištima zbog čega samo neka visoka učilišta mogu biti prepoznata kao izvrsna.

Osiguravanje kvalitete se, u europskom kontekstu, temelji na ESG standardima i peer-review postupku te se svako visoko učilište ocjenjuje zasebno, ovisno o njegovoj misiji i kontekstu u kojemu djeluje vodeći računa i o unaprjeđenju. Stoga, metodologija osiguravanja kvalitete nije prikladna za uspoređivanje visokih učilišta. Nasuprot tomu, kod rangiranja se ne uzima u obzir sam kontekst niti unaprjeđenje sveučilišta nego se rangiranje temelji isključivo na rezultatima prema odabranim pokazateljima. Stoga je moguće da se neko sveučilište i značajno unaprijedilo, a da istovremeno ostvari pad na rang ljestvici. Rangiranja se većinom temelje na znanstvenim rezultatima dok se osiguravanje kvalitete u europskom kontekstu i kontekstu ESG-ja temelji na kvaliteti učenja i poučavanja.

Istaknuto je da, iako su informacije koje se dobivaju rangiranjem kratke, jasne i pristupačne te ih zbog toga studenti često koriste pri odabiru studija, rangiranja zapravo ne mjere ono što je studentima važno – kvalitetu poučavanja, studentsko iskustvo i njihovu dobrobit.

Upravo to što su informacije koje se dobivaju rangiranjem kratke i pristupačne, a izvješća vanjskih vrednovanja duga i kompleksna, predstavlja budući  izazov agencijama zaduženima za osiguravanje kvalitete.

Neki od nedostataka uporabe rangiranja za procjenu kvalitete navode se u publikaciji EUA Key considerations for the use of rankings by HEI 2023.

Simpoziju o osiguravanju kvalitete i rangiranju sveučilišta prisustvovala je predstavnica Agencije za znanost i visoko obrazovanje u okviru projekta “Osiguravanje kvalitete u visokom obrazovanju” financiranog iz Programa Učinkoviti ljudski potencijali 2021. – 2027. Europskog socijalnog fonda plus (ESF+).