Na Sveučilištu Twente u Nizozemskoj od 14. do 16. studenoga 2024. godine održan je međunarodni Europski forum osiguravanja kvalitete 2024. (European Quality Assurance Forum – EQAF) na temu „Jačanje obrazovanja, istraživanja i društvenog angažmana kroz osiguravanje kvalitete“.
Na ovogodišnjem su EQAF-u sudjelovali i predstavnici Agencije za znanost i visoko obrazovanje (AZVO) Valerija Macan Lukavečki i Davor Jurić, a tijekom tri dana održana su brojna predavanja i radionice tijekom kojih su sudionici zajedno promišljali o trenutno najaktualnijim pitanjima u okviru visokog obrazovanja i njegove uloge u društvu te izazovima pred kojima se nalaze europski sustavi visokog obrazovanja na koja treba nužno i hitno odgovoriti na adekvatan način.
Jedno od ključnih i možda najzastupljenijih tema bio je izazov generativne umjetne inteligencije (GenAI) koji cijeli europski sustav visokog obrazovanja, ali i sustav vrednovanja stavlja pred slične izazove. Tijekom brojnih predavanja i rasprava u kojima su sudionici vrlo aktivno sudjelovali pokazalo se kako ni jedna država članica nije pošteđena ovih propitkivanja te da su odgovori daleko od jednostavnih i jednoznačnih.
Kroz predavanja dane su naznake kojim putem krenuti, kako u pogledu novih oblika predavanja i metoda rada sa studentima, u pogledu nužnosti sve većeg okretanja ka cjeloživotnom obrazovanju građana a ne samo studenata u životnoj dobi na koju smo tradicionalno navikli, u pogledu neprestanog obrazovanja i osuvremenjivanja vještina i alata djelatnika u sustavu visokog obrazovanja, ali i sustavu vrednovanja, u pogledu standarda koje je potrebno prilagoditi okolnostima u društvu i digitalnim tehnologijama koje studij kao takav stavljaju u posve novi okvir, ali i lokalnim potrebama u kojima se agencije nalaze te brojna druga pitanja.
Kao zaključna misao ovog trodnevnog događaja mogla bi se izdvojiti činjenica da su metode i načini obrazovanja te standardi i načini rada agencija kroz procese vanjskog vrednovanja daleko od konačnih te su pred neprestanim i nužnim prilagodbama.
„Remetilački“ (‘disruptivni’) utjecaj generativne umjetne inteligencije na visoko obrazovanje ponajprije se očituje kao prijetnja akademskom integritetu. Stoga, zaključuju predavači, potrebno je osloboditi se predrasuda pred AI tehnologijama te ih ne promatrati isključivo kao prijetnju već ih nastojati upoznati, svladati i koristiti u radu, pa i podučavati studente da s njima rade. Tek tada ćemo moći nadzirati na koji način studenti (ali i znanstvenici) koriste te alate te razlikovati izvorne studentove ideje od AI sadržaja inkorporiranog u pisani rad. AI je naša neizbježna budućnost, možda u većoj ili manjoj mjeri, no moramo joj se približiti i prigrliti je kako bismo je mogli svi zajedno iskoristiti na adekvatan i prihvatljiv način. Također je naglasak stavljen na prilagodbe visokog obrazovanja na društvene promjene koje su daleko od neznatnih.
Jedna od, za agenciju, posebno zanimljivih tema bila je revizija ESG standarda gdje se raspravljalo o smjerovima njihove revizije sa zaključkom da standardi i smjernice trebaju ostati kratki i usredotočeni (“short, sweet and focused“) te da su ESG uspješna priča („success story“) Europskog prostora visokog obrazovanja (EHEA). Naglašeno je da su neovisnost, transparentnost i uključenost studenata tri aspekta rada koje agencije moraju zadržati.
Forum je okupio niz stručnjaka iz područja visokog obrazovanja, vrednovanja te informacijskih i računalnih tehnologija kao što su Derfel Owen (London School of Hygiene and Tropical Medicine), Gaidi Faraj (American Institute of Applied Sciences in Switzerland), Michael Gille (UAS Hamburg), Johanna Krappe (University of Applied Sciences, UAS Turku), Bertel De Groote (Ghent University), Ellen Hazelkorn i brojne druge.
Poveznice
Sudjelovanje djelatnika AZVO-a na EQAF 2024 Forumu omogućeno je u okviru projekta “Osiguravanje kvalitete u visokom obrazovanju” financiranog iz Programa Učinkoviti ljudski potencijali 2021. – 2027. Europskog socijalnog fonda plus (ESF+).