Treća Međunarodna konferencija o visokom obrazovanju, čija je tema ove godine bila akreditacija za osiguranje kvalitete u visokom obrazovanju, održana je u Barceloni na Tehničkom Sveučilištu Katalonije, od 27-29 studenog 2006. g. u GUNI organizaciji (Global University Network for Innovation), a na njoj su sudjelovale prof. dr. sc. Jasmina Havranek, ravnateljica Agencije za znanost i visoko obrazovanje i mr. sc. Sandra Bezjak, načelnica Odjela za visoko obrazovanje u Agenciji.
Povećana potražnja za visokim obrazovanjem, posebice u zadnja dva desetljeća, koja je rezultirala porastom broja javnih i privatnih visoko obrazovnih institucija u svijetu, izazvala je zabrinutost o tome kako društvo može osigurati kvalitetu u visokom obrazovanju. To je dovelo do važnih zakonskih reformi u području visokog obrazovanja kojima je cilj poboljšanje kvalitete u visokom obrazovanju i uvođenje akreditacije kao oblika regulacije. Sukladno članku 11. Svjetske deklaracije o visokom obrazovanju za 21. stoljeće, koji se odnosi na važnost osiguranja kvalitete u visokom obrazovanju, usvojeno je da je jedna od najvažnijih metoda za osiguranje kvalitete upravo akreditacija. To su razlozi zašto je tema akreditacije odabrana kao tema GUNI-jeve Konferencije o visokom obrazovanju 2006. godine.
GUNI predstavlja mrežu u koju je uključeno više od stotinu institucija (većinom sveučilišta i istraživačkih centara) širom svijeta, a osnovan je od strane UNESCO-a, UNU-a (United Nations University) i UPC-a (Universitat Politecnica de Catalunya) u cilju promoviranja visokog obrazovanja kao ključnog činioca za razvoj, kako je i definirano na Svjetskoj konferenciji o visokom obrazovanju (WCHE) održanoj 1998. godine.
Treća Međunarodna konferencija o visokom obrazovanju koncepcijski je bila organizirana u tri dijela. Tijekom prvog dijela prezentirana su najnovija saznanja i iskustva o akreditaciji u općenitom smislu uključujući saznanja o mehanizmima za osiguranje kvalitete u visokom obrazovanju, povijesnim i društvenim korijenima akreditacije te saznanja o tome kako upravljati osiguranjem kvalitete uključujući akreditaciju u cilju održavanja globalnog sklada u visokom obrazovanju i njegovom doprinosu društvu. Pitanje akreditacije razmotreno je na internacionalnoj razini, osvjetljujući ulogu internacionalnih organizacija i inicijativa u tom polju, istaknute su nove mogućnosti, ali i rizici vezano uz snažan porast prekograničnog visokog obrazovanja te raspravljena pitanja vezano uz uspostavu internacionalnog akreditacijskog prostora. Također je ocijenjena uloga i korisnost rangiranja i klasifikacijskih instrumenata za rangiranje visokoobrazovanih institucija, ali i skrenuta pozornost na trenutni trend porasta akademske zlouporabe i korupcije u procesu osiguranja kvalitete i akreditaciji.
U drugom dijelu konferencije prikazana su iskustva, primjeri dobre prakse i problemi, vezano uz akreditaciju i osiguranje kvalitete u pojedinim regijama svijeta, dok su u trećem dijelu održana tri paralelna izlaganja čije su teme bile društvena obveza visokog obrazovanja, etika i korupcija u visokom obrazovanju te o održivi razvoj na sveučilištima.
U zaključnom izlaganju istaknuto je mišljenje da bi, na početku novog tisućljeća kada visoko obrazovanje prolazi kroz fazu intenzivnih inovacija i reformi, misija sveučilišta trebala biti da je ono opće javno dobro sa snažnom društvenom obvezom. Sveučilišta se moraju razvijati u smislu da su svojim uslugama spremna odgovoriti na povećanu potražnju za visokim obrazovanjem, ali da ujedno nose odgovornost o povećanoj društvenoj obvezi.
Datum objave: 12. siječnja 2007.